utorok 5. novembra 2013

Vplyv dopravy na kvalitu bývania

Slovenská správa ciest uverejnila výsledky merania intenzity dopravy na cestných komunikáciách celého Slovenska. Štatistika dokázala nárast dopravnej intenzity 
Posledné sčítanie vyťaženosti našich ciest bolo uskutočnené v roku 2010. Monitoring dopravy prebiehal na všetkých diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I.,II., a III. triedy.
Výsledky ukázali, že najvyťaženejšou Slovenskou komunikáciou je diaľnica D1. Merateľným ukazovateľom je viac než 100 000 automobilov, čo predstavuje 28% nárast oproti roku 2005. Na moste Lafranconi bol zaznamenaný nárast o viac než 73%.
Dopravné komunikácie sú každým dňom zaťaženejšie, čo je môžme badať pri ranných dopravných zápchach, spôsobených hromadným presunom obyvateľstva za prácou. V tomto prípade majú v okolí Bratislavy obrovskú výhodu obce, ktoré majú väčší počet prístupových komunikácií. 
Často medializovanou obcou kvôli nepriaznivej dopravnej situácii je aj obec Chovátsky Grob (okres Senec). I keď pri porovnávaní s obcami ako Rovinka a Dunajská Lužná má obrovskú výhodu, lebo spomínané obce majú len jednu prístupovú komunikáciu, čo výrazne zaťažuje možnosť rýchlej prepravy obyvateľstva za prácou. Ich prístupovou dopravnou tepnou je komunikácia I/63, kde bola nameraná intenzita 21294 motorových vozidiel.


Situáciu má výrazne lepšie riešenú obec Slovenský Grob (okres Pezinok), ktorý má až 4 prístupové komunikácie (D1, I/61, II/502 a III/502001) a lokálne obyvateľstvo má viacero možnosti ako sa vyhnúť dopravnej špičke.  Na komunikáciách I/61 bola nameraná hodnota 19528 a na II/502 je to 21045. Prezenčná hodnota dopravnej intenzity na komunikácií III.triedy bola 8130 vozidiel.
Najpriaznivejšia situáciu ohľadom dopravy v okolí Bratislavy je smerom na Záhorie, kde je doprava odbremenená aj diaľničným úsekom D2, ktorý výrazne doprave dopomohol. Dopravná intenzita medzi Malackami a Bratislavou na sčítacom úseku č. 87017 bola 32104 automobilov, čo napriek vysokej hodnote neprekáža, pretože dopravná komunikácia má dostatočné kapacity, narozdiel od komunikácie I/63. Najpriaznivejšia situácia ovplyvňuje aj cenotvorbu nehnuteľností, ktoré v týchto častiach sú výrazne drahšie ako v lokalite okolo Dunajskej Lužnej alebo okolo Slovenského Grobu.
Dané rozdiely sú viditeľné aj pri cenách stavebných pozemkoch určené na výstavbu rodinných domov. Kým v okolí Stupavy sa hýbu pozemky pripravené od developerov od 150 EUR/m2 do 220 EUR/m2, tak zatiaľ v Slovenskom Grobe ponúka developer projektu Malý Raj pozemky za 99,- EUR/m2. Momentálne poskytuje aj jesennú akciu na zľavu vo výške 7% do 30.11.2013. 
V lokalite okolo Dunajskej Lužnej sú v ponuke pozemky už od 50 EUR/m2, ale po dobu kým situácia s dopravou nebude v tejto časti okolia Bratislavy vyriešená, príliš veľký dopyt nemožno očakávať.
Dopravná nádväznosť je taktiež jednou zo zložiek kvalitného bývania a hlavne časovej úspory. Bývanie v lokalitách mimo Bratislavy je omnoho lacnejšia ako v centrálnych častiach Bratislavy a je to bývanie zdravšie. V tejto oblasti je nižšia prašnosť, hlučnosť ale aj hodnota emisií. Prostredie je bezpečnejšie, čo odcenia najmä rodiny s deťmi. Prognózy rozvoja a rozvojové osi prechádzajú práve týmto územím ktorého potenciál je dosiaľ nevyužitý. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára